Новини факультету

Обговорення шляхів оновлення ОПП Середня освіта (Математика. Інформатика) відповідно вимогам нового професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти»

Наприкінці серпня 2024 року МОН України затвердило новий професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». При створенні нових ОПП Середня освіта (Математика. Інформатика) першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти відбувалися неодноразові обговорення з вчителями та викладачами математики м.Сум та Сумської області (зокрема, 16 жовтня 2024 року (м. Ромни, за сприяння ГО «Співдій»), 29 жовтня та 01 листопада 2024 року (під час проведення тренінгів від ГС «Освіторія»), 03 травня 2025 року (в ході проведення регіональної олімпіади на базі фізико-математичного факультету в межах проведення VІІ Всеукраїнської олімпіади з математики для учнів 5-7 класів імені Юлії Здановської).

У липні 2025 року відбулися зустрічі представників вищих навчальних закладів України, в яких готують вчителів математики, щодо обговорення подальших перспектив вдосконалення ОПП Середня освіта (Математика. Інформатика) першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти. Протягом семи зустрічей (11, 18, 22, 24, 25, 29, 30 липня) відбувалися плідні дискусії, в яких взяли участь завідувач кафедри математики, фізики та методик їх навчання, доктор педагогічних наук, професор Ольга ЧАШЕЧНИКОВА, кандидати педагогічних наук, доценти Оксана МОСКАЛЕНКО (Полтавський державний педагогічний інститут (ПДПІ) ім. В. Г. Короленка), Лідія ФІЛОН (завідувач кафедри математики Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка), Вадим КІРМАН (завідувач кафедри математичної, природничої та технологічної освіти КЗ вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради»), кандидат фізико-математичних наук, доцент Олександр КАДУБОВСЬКИЙ (в. о. декана факультету природничо-математичної освіти та фізичної культури ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Слов’янськ / Дніпро).

Висловлені в ході обговорення пропозиції будуть обговорені розробниками нових проектів ОПП «Математика. Інформатика» першого та другого рівнів навчання.

zobrazhennya viber 2025 08 04 13 07 25 262 0d5e2

Наукова активність факультету: викладачки виступили на престижній алгебраїчній конференції у Львові

З 8 по 12 липня 2025 року у Львівському національному університеті імені Івана Франка відбулася 15-та Ukraine Algebra Conference — авторитетний науковий захід, що зібрав дослідників з різних куточків країни для обговорення актуальних проблем сучасної алгебри.
Тематика конференції охоплювала широкий спектр напрямів: Кільця, модулі, представлення; Групи, напівгрупи та алгебраїчні системи; Алгебраїчна геометрія та теорія чисел; Комп'ютерна алгебра та дискретна математика; Топологічна алгебра та алгебраїчна топологія
Учасниками конференції стали і представниці нашого факультету — професорки кафедри математики, фізики та методик їх навчання
Лукашова Тетяна Дмитрівна та Друшляк Марина Григорівна. На пленарному засіданні вони презентували результати своїх досліджень у галузі теорії груп, виступивши з доповіддю «Generalized norm of groups».
Участь у таких конференціях — це підтвердження високого наукового рівня наших викладачів, а також вагомий внесок факультету у розвиток фундаментальної математики.

photo 2025 07 09 22 36 12 ea436 photo 2025 07 09 22 36 39 463c1

photo 2025 07 09 22 38 02 4bb19 photo 2025 07 09 22 38 42 b2dc7

photo 2025 07 13 07 44 19 810e9

🎓 Вручення дипломів бакалаврам 2025 року

📅 8 липня 2025 року у стінах Фізико-математичного факультету СумДПУ імені А. С. Макаренка відбулася важлива та хвилююча подія — вручення дипломів бакалаврам.

Цьогоріч омріяні документи про вищу освіту отримали 38 випускників, серед яких 7 — з відзнакою.

✨ Із щирими словами привітання до молодих фахівців звернулися декан факультету, професор Михайло Каленик, та завідувачка кафедри математики, фізики та методик їх навчання, професоркаОльга Чашечникова.

🎉 У своїх виступах вони підкреслили значущість цього досягнення та побажали випускникам натхнення, рішучості й віри у власні сили.

Шановні наші випускники! Дотримуйтеся курсу щастя й удачі, вірте в себе та впевнено крокуйте до своєї мрії. Нехай ваше життя буде наповнене блискучими ідеями, новими можливостями та гучними перемогами!

 DSC0280 61672  DSC0285 85401

 DSC0398 54370

 DSC0404 c2f8a

Участь представника СумДПУ у міжнародній навчальній програмі

У межах підтримки від Естонського центру міжнародного розвитку та Талліннського університету д.е.н., проф. Віталій Омельяненко, завідувач науково-дослідного сектору, професор кафедри бізнес-економіки та адміністрування взяв участь у міжнародній навчальній програмі «Партнерство для створення спільних локальних продуктів та кластерів для підвищення їх експортної спроможності».

Участь у програмі стала можливою завдяки успішному проходженню конкурсного відбору, в межах якого одним із ключових критеріїв була наявність досвіду підприємницької діяльності, реалізації місцевих ініціатив та залученості до проєктів регіонального розвитку.

Навчання тривало чотири місяці та охоплювало 120 годин (4 ECTS), з яких 70 – аудиторні. Програма мала потужний практичний компонент: учасники опрацьовували кейси українських та естонських практиків, ознайомлювалися з ефективними моделями кластеризації, розвитку локальних продуктів і кооперації. Вивчення іноземного досвіду Естонії стало важливою частиною професійного збагачення.

Підсумковим етапом стала виконання практичного завдання. Отриманий сертифікат засвідчує здобуті компетенції у сфері кластерного розвитку, управління локальними продуктами та експортного потенціалу територіальних громад.

zobrazhennya1 f705c

Штучний інтелект у навчанні рідної мови: синергія інформатики, педагогіки та філології

У рамках Міжнародної конференції MIPRO-2025 (Опатія, Хорватія), присвяченої інформаційно-комунікаційним технологіям, електроніці та цифровій освіті, було представлено результати спільних науковців Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка, Сумського національного аграрного університету та Київського національного університету імені Т.Шевченка. Дослідження “ChatGPT in Native Language Teaching: A Local Ukrainian Experience” (доповідач – PhD Марія Острога) висвітлює інноваційний досвід використання штучного інтелекту, зокрема мовної моделі ChatGPT, у процесі викладання української мови як рідної. У доповіді особливу увагу було приділено педагогічним стратегіям використання ChatGPT як інструменту підтримки індивідуалізованого навчання, генерації текстів, вдосконалення граматики та розвитку мовленнєвої компетентності.
Представлені результати засвідчили не лише ефективність новітніх цифрових інструментів у лінгвістичній освіті, а й потенціал міждисциплінарного підходу в наукових дослідженнях. Учасники конференції підкреслили актуальність такого досвіду для країн, які перебувають на етапі активної цифрової трансформації системи освіти.
У перспективі дослідницька команда планує розширення емпіричної бази, розробку методичних рекомендацій для викладачів-філологів та проведення міжуніверситетських досліджень на перетині ІТ, освітньої психології та лінгводидактики.

znimok ekrana 2025 06 06 105124 c0874 znimok ekrana 2025 06 06 105159 2203f

znimok ekrana 2025 06 06 105358 f6f38

Аспіранти кафедри інформатики на конференції MIPRO-2025

2-6 червня 2025 року аспіранти кафедри інформатики взяли активну участь у міжнародній науковій конференції MIPRO-2025, що проходить у Хорватії та традиційно об’єднує дослідників у галузі інформаційних технологій, інженерії та освіти. У рамках освітньої секції молоді науковці представили три дослідження, присвячені використанню цифрових технологій в освіті.

Тематика виступів охоплювала як аналітичні огляди, так і практичні розробки. Так, у доповіді «Artificial Intelligence in Mathematics Education: Quantitative Analysis of Publication Activity» (доповідач  аспірант С.Богославський) було здійснено кількісний аналіз наукової активності у сфері застосування штучного інтелекту в математичній освіті, зокрема з використанням бібліометричних інструментів та наукометричних баз даних.

Доповідь «The Influence of Geometry Visual Tasks on Students' Learning Motivation» (доповідач  аспірант В.Беспалий) була присвячена впливу візуальних завдань з геометрії на навчальну мотивацію учнів. У виступі висвітлено результати експериментального дослідження, що продемонструвало зростання інтересу до навчання в умовах візуально орієнтованого контенту.

Доповідь Partnership Pedagogy and the Pygmalion Effect in the Digital Learning Environment” (доповідач  аспірант Є.Дементьєв) порушила важливу проблему взаємозв’язку між стилем взаємодії викладача і студентів у цифровому середовищі та ефектом очікувань. У дослідженні обґрунтовано доцільність впровадження партнерської педагогіки як чинника розвитку позитивної навчальної динаміки здобувачів освіти, що потенційно активує механізми ефекту Пігмаліона та сприяє підвищенню академічної успішності.

Завершила серію презентацій робота «Design and Implementation of a Curriculum on Digital Health Tools for Future Physical Therapists» (доповідач  аспірант Д.Сурін), яка описувала етапи розроблення інноваційного курсу для майбутніх фахівців з фізичної терапії, спрямованого на формування навичок роботи з цифровими засобами охорони здоров’я.

Участь аспірантів у конференції MIPRO-2025 підтверджує актуальність освітньо-наукової програми за спеціальністю "Професійна освіта. Цифрові технології" та напрямів наукових досліджень науковців кафедри інформатики, що в підсумку сприяє інтеграції вітчизняної освітньої науки у міжнародний академічний простір.

izobrazhenie viber 2025 06 02 18 56 57 170 7961f Screenshot 24 45a29

znimok ekrana 2025 06 06 104541 e2669 znimok ekrana 2025 06 06 104651 c71c7

znimok ekrana 2025 06 06 o 103921 7b94d znimok ekrana 2025 06 06 o 104317 49239

Викладачі фізико-математичного факультету на міжнародній конференції MIPRO-2025

Щороку викладачі фізико-математичного факультету беруть активну участь у престижній міжнародній конференції MIPRO, що об'єднує фахівців із галузей інформаційних технологій, інженерії, освіти та інновацій. Не став винятком і 2025 рік: команда науковців представила результати командних досліджень, які викликали жвавий інтерес у міжнародної наукової спільноти.

У межах секційної програми Computers in Education було представлено дві доповіді.

Доповідь "The Impact of Digital Media on the Development of Students’ Mathematical Literacy: Service-Learning Opportunities (доповідачі - д.пед.н., доц. Інна Шишенко та к.пед.н., доц. Ярослав Чкана)" була присвячена пошуку шляхів підвищення математичної грамотності українських школярів за допомогою цифрових медіа та підходу service-learning.

У доповіді "Mobile Planetarium as a means of popularizing STEM education"
(доповідачі  д.пед.н., проф. Марина Друшляк і к.пед.н., доц. Артем Юрченко) йшлося про досвід використання мобільного планетарію як ефективного інструменту для підвищення зацікавленості молоді у STEM-галузях. Представлені результати дослідження засвідчили, що інтерактивний формат спілкування допомагає подолати стереотипи щодо складності STEM-дисциплін.

Виступ "Applications in a Visual Development Environment” (доповідач  к.пед.н., доц. Неля Дегтярьова) був присвячений ефективним стратегіям викладання алгоритмізації через розробку мобільних додатків. Було представлено модель освітнього процесу, що поєднує візуальні середовища розробки з мобільною платформою Android. Результати дослідження увиразнили позитивний вплив на мотивацію до навчання студентів і формування практико-орієнтованих цифрових навичок.

Доповідь “Transformation of Homework in Mathematics in the Digital Era” (доповідач  д.пед.н., проф. Марина Друшляк) торкалася питань трансформації традиційного домашнього завдання з математики в умовах цифрового освітнього середовища. У виступі було проаналізовано сучасні цифрові інструменти та підходи, які дозволяють забезпечити індивідуалізацію навчання, оперативний зворотний зв'язок і розвиток вищого рівня пізнавальних умінь учнів.

Участь у конференції MIPRO-2025 стала ще одним підтвердженням активної інтеграції науковців нашого факультетув міжнародний освітньо-науковий простір та засвідчила актуальність українських досліджень у сфері цифровізації та STEM-освіти. Презентовані результати стали внеском у дискусію щодо перспектив цифрової трансформації освіти та розбудови цифрової педагогіки.

photo 2025 06 06 11 19 10 3f2aa Screenshot 34 92b7a

Screenshot 40 f7cd0 Screenshot 46 f1332

znimok ekrana 2025 06 06 105113 6c629

Перемога Олени Омельяненко у Всеукраїнському конкурсі проєктів розвитку громад

Наприкінці травня 2025 року в рамках Фестивалю науки у Київському столичному університеті імені Бориса Грінченка відбулася Всеукраїнська науково-практична онлайн-конференція «Дослідження молодих вчених: від ідеї до реалізації». Традиційно в рамках конференції проводиться Конкурс наукових проєктів.

У рамках пленарного засідання цьогорічної конференції були представлені успішні практики реалізації наукових проєктів переможцями Конкурсу наукових проєктів 2024 року. Після пленарного засідання відбулися воркшоп «Доброчесність як новий стандарт лідерства» та практикум «Проєктний менеджмент – реалізуй ініціативу в громаді».

Продовжив роботу конференції Конкурс наукових проєктів за напрямами роботи конференції. За напрямом «Наука та розвиток громад: соціальні проєкти з науковою ідеєю» ІІ місце посів проєкт «Система розвитку інфраструктури життєдіяльності громади “Разомсервіс”» (авторка – Олена Омельяненко, старша викладачка кафедри бізнес-економіки та адміністрування Сумського державного університету імені А. С. Макаренка, доктор філософії). Проєкт представниці СумДПУ спрямований на створення можливостей використання наявних в громадах ресурсів через партнерські механізми та є результатом виконання держбюджетної теми молодих вчених «Організаційно-економічне забезпечення повоєнного сталого розвитку територій на основі інфраструктурно-сервісної методології розвитку інноваційних спільнот» (№ 0123U100271).

zobrazhennya1 0e82f