Новини факультету

Штучний інтелект у навчанні рідної мови: синергія інформатики, педагогіки та філології

У рамках Міжнародної конференції MIPRO-2025 (Опатія, Хорватія), присвяченої інформаційно-комунікаційним технологіям, електроніці та цифровій освіті, було представлено результати спільних науковців Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка, Сумського національного аграрного університету та Київського національного університету імені Т.Шевченка. Дослідження “ChatGPT in Native Language Teaching: A Local Ukrainian Experience” (доповідач – PhD Марія Острога) висвітлює інноваційний досвід використання штучного інтелекту, зокрема мовної моделі ChatGPT, у процесі викладання української мови як рідної. У доповіді особливу увагу було приділено педагогічним стратегіям використання ChatGPT як інструменту підтримки індивідуалізованого навчання, генерації текстів, вдосконалення граматики та розвитку мовленнєвої компетентності.
Представлені результати засвідчили не лише ефективність новітніх цифрових інструментів у лінгвістичній освіті, а й потенціал міждисциплінарного підходу в наукових дослідженнях. Учасники конференції підкреслили актуальність такого досвіду для країн, які перебувають на етапі активної цифрової трансформації системи освіти.
У перспективі дослідницька команда планує розширення емпіричної бази, розробку методичних рекомендацій для викладачів-філологів та проведення міжуніверситетських досліджень на перетині ІТ, освітньої психології та лінгводидактики.

znimok ekrana 2025 06 06 105124 c0874 znimok ekrana 2025 06 06 105159 2203f

znimok ekrana 2025 06 06 105358 f6f38

Аспіранти кафедри інформатики на конференції MIPRO-2025

2-6 червня 2025 року аспіранти кафедри інформатики взяли активну участь у міжнародній науковій конференції MIPRO-2025, що проходить у Хорватії та традиційно об’єднує дослідників у галузі інформаційних технологій, інженерії та освіти. У рамках освітньої секції молоді науковці представили три дослідження, присвячені використанню цифрових технологій в освіті.

Тематика виступів охоплювала як аналітичні огляди, так і практичні розробки. Так, у доповіді «Artificial Intelligence in Mathematics Education: Quantitative Analysis of Publication Activity» (доповідач  аспірант С.Богославський) було здійснено кількісний аналіз наукової активності у сфері застосування штучного інтелекту в математичній освіті, зокрема з використанням бібліометричних інструментів та наукометричних баз даних.

Доповідь «The Influence of Geometry Visual Tasks on Students' Learning Motivation» (доповідач  аспірант В.Беспалий) була присвячена впливу візуальних завдань з геометрії на навчальну мотивацію учнів. У виступі висвітлено результати експериментального дослідження, що продемонструвало зростання інтересу до навчання в умовах візуально орієнтованого контенту.

Доповідь Partnership Pedagogy and the Pygmalion Effect in the Digital Learning Environment” (доповідач  аспірант Є.Дементьєв) порушила важливу проблему взаємозв’язку між стилем взаємодії викладача і студентів у цифровому середовищі та ефектом очікувань. У дослідженні обґрунтовано доцільність впровадження партнерської педагогіки як чинника розвитку позитивної навчальної динаміки здобувачів освіти, що потенційно активує механізми ефекту Пігмаліона та сприяє підвищенню академічної успішності.

Завершила серію презентацій робота «Design and Implementation of a Curriculum on Digital Health Tools for Future Physical Therapists» (доповідач  аспірант Д.Сурін), яка описувала етапи розроблення інноваційного курсу для майбутніх фахівців з фізичної терапії, спрямованого на формування навичок роботи з цифровими засобами охорони здоров’я.

Участь аспірантів у конференції MIPRO-2025 підтверджує актуальність освітньо-наукової програми за спеціальністю "Професійна освіта. Цифрові технології" та напрямів наукових досліджень науковців кафедри інформатики, що в підсумку сприяє інтеграції вітчизняної освітньої науки у міжнародний академічний простір.

izobrazhenie viber 2025 06 02 18 56 57 170 7961f Screenshot 24 45a29

znimok ekrana 2025 06 06 104541 e2669 znimok ekrana 2025 06 06 104651 c71c7

znimok ekrana 2025 06 06 o 103921 7b94d znimok ekrana 2025 06 06 o 104317 49239

Викладачі фізико-математичного факультету на міжнародній конференції MIPRO-2025

Щороку викладачі фізико-математичного факультету беруть активну участь у престижній міжнародній конференції MIPRO, що об'єднує фахівців із галузей інформаційних технологій, інженерії, освіти та інновацій. Не став винятком і 2025 рік: команда науковців представила результати командних досліджень, які викликали жвавий інтерес у міжнародної наукової спільноти.

У межах секційної програми Computers in Education було представлено дві доповіді.

Доповідь "The Impact of Digital Media on the Development of Students’ Mathematical Literacy: Service-Learning Opportunities (доповідачі - д.пед.н., доц. Інна Шишенко та к.пед.н., доц. Ярослав Чкана)" була присвячена пошуку шляхів підвищення математичної грамотності українських школярів за допомогою цифрових медіа та підходу service-learning.

У доповіді "Mobile Planetarium as a means of popularizing STEM education"
(доповідачі  д.пед.н., проф. Марина Друшляк і к.пед.н., доц. Артем Юрченко) йшлося про досвід використання мобільного планетарію як ефективного інструменту для підвищення зацікавленості молоді у STEM-галузях. Представлені результати дослідження засвідчили, що інтерактивний формат спілкування допомагає подолати стереотипи щодо складності STEM-дисциплін.

Виступ "Applications in a Visual Development Environment” (доповідач  к.пед.н., доц. Неля Дегтярьова) був присвячений ефективним стратегіям викладання алгоритмізації через розробку мобільних додатків. Було представлено модель освітнього процесу, що поєднує візуальні середовища розробки з мобільною платформою Android. Результати дослідження увиразнили позитивний вплив на мотивацію до навчання студентів і формування практико-орієнтованих цифрових навичок.

Доповідь “Transformation of Homework in Mathematics in the Digital Era” (доповідач  д.пед.н., проф. Марина Друшляк) торкалася питань трансформації традиційного домашнього завдання з математики в умовах цифрового освітнього середовища. У виступі було проаналізовано сучасні цифрові інструменти та підходи, які дозволяють забезпечити індивідуалізацію навчання, оперативний зворотний зв'язок і розвиток вищого рівня пізнавальних умінь учнів.

Участь у конференції MIPRO-2025 стала ще одним підтвердженням активної інтеграції науковців нашого факультетув міжнародний освітньо-науковий простір та засвідчила актуальність українських досліджень у сфері цифровізації та STEM-освіти. Презентовані результати стали внеском у дискусію щодо перспектив цифрової трансформації освіти та розбудови цифрової педагогіки.

photo 2025 06 06 11 19 10 3f2aa Screenshot 34 92b7a

Screenshot 40 f7cd0 Screenshot 46 f1332

znimok ekrana 2025 06 06 105113 6c629

Перемога Олени Омельяненко у Всеукраїнському конкурсі проєктів розвитку громад

Наприкінці травня 2025 року в рамках Фестивалю науки у Київському столичному університеті імені Бориса Грінченка відбулася Всеукраїнська науково-практична онлайн-конференція «Дослідження молодих вчених: від ідеї до реалізації». Традиційно в рамках конференції проводиться Конкурс наукових проєктів.

У рамках пленарного засідання цьогорічної конференції були представлені успішні практики реалізації наукових проєктів переможцями Конкурсу наукових проєктів 2024 року. Після пленарного засідання відбулися воркшоп «Доброчесність як новий стандарт лідерства» та практикум «Проєктний менеджмент – реалізуй ініціативу в громаді».

Продовжив роботу конференції Конкурс наукових проєктів за напрямами роботи конференції. За напрямом «Наука та розвиток громад: соціальні проєкти з науковою ідеєю» ІІ місце посів проєкт «Система розвитку інфраструктури життєдіяльності громади “Разомсервіс”» (авторка – Олена Омельяненко, старша викладачка кафедри бізнес-економіки та адміністрування Сумського державного університету імені А. С. Макаренка, доктор філософії). Проєкт представниці СумДПУ спрямований на створення можливостей використання наявних в громадах ресурсів через партнерські механізми та є результатом виконання держбюджетної теми молодих вчених «Організаційно-економічне забезпечення повоєнного сталого розвитку територій на основі інфраструктурно-сервісної методології розвитку інноваційних спільнот» (№ 0123U100271).

zobrazhennya1 0e82f

Викладачі кафедри інформатики пройшли тренінг з лідерства в експертних групах

Викладачі кафедри інформатики доц. Неля Дегтярьова та проф. Олена Семеніхіна взяли участь у дводенному тренінгу «Лідерство в експертній групі», організованому Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти.

Програма тренінгу була спрямована на розвиток ключових управлінських та комунікативних навичок керівників експертних груп. Учасники долучилися до інтерактивних занять, групових проєктів та моделювання реальних ситуацій, що допомогло глибше зрозуміти механізми ефективної взаємодії під час акредитаційних процедур.

Особливу увагу було приділено налагодженню якісної співпраці в експертних групах, що є критично важливим під час оцінювання освітніх програм. По завершенню тренінгу учасники отримали сертифікати, а здобуті знання стануть корисними у підготовці до майбутніх акредитацій освітніх програм кафедри.

Цей тренінг вкотре довів, що професійний розвиток та обмін досвідом є невід’ємною складовою забезпечення якості вищої освіти!

konflikt interesiv 38953 Screenshot 59 c52c2

ЛЕКЦІЯ «ІНСТРУМЕНТИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ТА НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ»

27 травня 2025 року викладачі кафедри математики, фізики та методик їх навчання професори Михайло КАЛЕНИК, Ольга ЧАШЕЧНИКОВА, доценти Оксана ОДІНЦОВА, Алла САЛТИКОВА, Юрій ХВОРОСТІНА та професор Світлана КОНДРАТЮК (директор Навчально-наукового інституту педагогіки і психології) відвідали лекцію «Інструменти штучного інтелекту для навчального процесу та науково-методичної діяльності: текстові моделі» від експерта, автора навчального посібника «Використання сучасних інформаційних технологій: формування мультимедійної компетентності» Володимира МИРОШНИЧЕНКА.

Розглянуто основні аспекти використання текстових моделей ШІ (ChatGPT, Gemini, Claude,  Copilot, Grok, DeepSeek, Le Chat Mistralта інш.). Лекція викликала зацікавленість, наприкінці експерт відповів на запитання присутніх. Чекаємо на нову корисну зустріч.

0 02 05 0977c79cbebeae592d474009c2ad269cfd2be619f2 03b3c

 0 02 05 6a0bb55f9f6b2b6d5007390054450de08f2f36985e a80330 02 05 6fc5d8147c7ac926753a80ab6de2d3e4ddc98d355a 374bd 0 02 05 b0db8b0f6d5b318b3bfda2c83087aacff5d8fa0489 5f1100 02 05 448f188a9aecc973a494849e146a47ee39a804c8b4 bbe630 02 05 d396ab4fe6bae55325ebeb4362c8488eefdcbf9694 415ae

МІЖНАРОДНЕ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНЕ СТАЖУВАННЯ «ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ (ШІ) : МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ, МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ТА ПРАВОВІ АСПЕКТИ РЕГУЛЮВАННЯ»

27 травня 2025 року група викладачів Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка – професори Михайло КАЛЕНИК (декан фізико-математичного факультету), Світлана КОНДРАТЮК (директор Навчально-наукового інституту педагогіки і психології), Ольга ЧАШЕЧНИКОВА (завідувач кафедри математики, фізики та методик їх навчання), доценти Оксана ОДІНЦОВА, Алла САЛТИКОВА, Юрій ХВОРОСТІНА (кафедра математики, фізики та методик їх навчання) розпочала роботу в межах «Міжнародного науково-педагогічного стажування «ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ (ШІ) : МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ, МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ТА ПРАВОВІ АСПЕКТИ РЕГУЛЮВАННЯ» (Словацька Республіка).

zobrazhennya1 0a726

Нові знання – нові можливості: ШІ як інструмент дослідника

Викладачі фізико-математичного факультету (проф. М. Друшляк та доц. А.Юрченко), аспіранти спеціальності Професійна освіта (Цифрові технології) та студенти спеціальності Середня освіта (Математика) та (Інформатика) другого (магістерського) рівня вищої освіти стали учасниками Всеукраїнського вебінару «Штучний інтелект для наукових досліджень: практичні аспекти», який 21 травня 2025 року організувала науково-дослідна лабораторія цифровізації освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Спікерами наукового заходу були професор Оксана Буйницька (завідувач НДЛ цифровізації освіти, доктор педагогічних наук); Ірина Коваленко (завідувач Цифрового хабу інноваційних рішень НДЛ цифровізації освіти); Тетяна Терлецька (заступник завідувача освіти з питань змісту і досліджень НДЛ цифровізації).
Здобувачі освіти СумДПУ імені А. С. Макаренка дізналися про можливості застосування інструментів ШІ на різних етапах реалізації наукового дослідження: від постановки наукової проблеми, генерування ідей і аналізу наукової літератури до обробки отриманих даних і візуалізації результатів дослідження. Спікери продемонстрували практичні кейси використання ШІ-інструментів для пошуку та аналізу наукових джерел, обробки і візуалізації даних, критичного огляду літератури, редагування та перекладу текстів. За результатами вебінару з упевненістю можна зазначити, що молоді науковці продовжать свою дослідницьку практику більш ефективно, впроваджуючи набути знання та оптимізувавши роботу під час виконання наукового дослідження із використанням інструментів ШІ.

izobrazhenie viber 2025 05 21 14 20 55 024 84e3f Screenshot 20 21aa2

Screenshot 26 d4906 Screenshot 28 1e1f2

Screenshot 36 1ee5d Screenshot 42 683e5